idée repas
- Vous devez vous identifier ou créer un compte pour écrire des commentaires
tiré du viandier Taillevent, maistre queux du Roy de France
POTAIGES LYANS
Chandun de porc.
Cretonnée de poys nouveaux et de fèves nouvelles.
Comminée d'amendes.
Brouet de canelle.
Brouet georgié.
Brouet rousset.
Une vinaigrete.
Grane de menuz oiseaulx.
Blanc brouet de chappons.
Boussac de lyèvres.
Houdons de chappons.
Brouet d'Almaigne.
Hochepot de poulaille.
Soutif brouet d'Angleterre.
Brouet de verjus.
Brouet de vertgay.
Rappé.
Civé de veel.
Civé de lièvres.
Civé de connins.
POUR DESSALLER TOUTES MANIÈRES DE POTAIGES qui seroient trop sallez, sans y rien mettre ne oster, prenez une nappe bien blanche et la mettez sur vostre pot, et la retournez souvent; et convient traire le pot loing du feu.
CHAUDUN DE PORC. Cuisiez le en l'eaue, et puis le decoupez par morceaulx, et frisiez en sain et en lart; puis prenez gingenbre, poivre long et saffran, et puis prenez pain hallé, et mettez tremper en boullon de beuf, car son boullion sent le fiens, ou, se vous voulez, en lait de vache, et passez parmy l'estamine; puis prenez vertjus de grain cuit en eaue, et mettez les grappes en vostre potaige sur le point de servir, et fillez moyeulx d'oeufz dedans, et faictes boullir.
CRETONNÉE DE POYS NOUVEAULX. Cuisiez les jusques au purer, et puis les purez, et les frisiez en sain de lart; puis prenez lait de vache et le bouillez une onde, et mettés tremper vostre pain dedans le lait, et faictes gingenbre et saffran brayer, et le deffaictes de vostre lait; et faictes boullir, et puis prenez poulles cuites et eaue, et les despeciez par quartiers et les frisiez, puis mettez boullir avecques, puis traiez arrière du feu, et y fillez grant foison de moyeulx d'oeufz.
CRETONNÉE DE FÈVES NOUVELLES. Ainsi comme celles de poys cy devant.
COMMINÉE DE POULLAILLE. Cuissiez la en vin et en eaue, et puis la despeciez par quartiers et frisez en sain de lart, puis prenez ung pou de vin et en trempez vostre boullon, et le coulez, et le mettez boullir avec vostre grain; puis prenez bien pou de gingenbre et de commin deffait de verjus et de
vin, puis prenez moyeulx d'oeufz grant foison, et les batez bien, et les fillez en vostre potaige arrière du feu; et gardez qu'il ne tourne.
COMMINÉE D'AMENDES. Cuisiez bien vostre poulaille en eaue, et la despeciez par quartiers, et friolez en sain de lart; puis prenez amendes et les brayés, et les deffaictes de vostre boullon, et mettez boullir sur vostre grain, et prenez gingenbre et commin deffait de vin et de verjus; et tousjours
se lye elle mesme.
BROUET DE CANELLE. Cuissiez vostre poulaille en vin ou en eaue, ou tel grain comme vous vouldrez; et le despeciez par quartiers, et friolez, puis prenez amendes toutes seiches, et cuisez sans peler, et de canelle grant foison, et brayez, et coullez, et le deffaictes de vostre boullon de beuf, et faictez
bien boullir avecques vostre grain, et du verjus, et prenez girofle et graine de paradiz, braiez, et mettez emsemble; et soit lyant et fort.
BROUET GEORGIÉ. Prenez tel grain vollaille que vous vouldrez, et la despeciez, et prenez persil effeullié, et ongnons menuz missiez, et mettez souffrire en sain de lart; puis prenez des foyes et pain hallé, et deffaictes de vin et de boullon de beuf, et faictes bien boullir tout ensemble; puis affinez gingenbre, saffren, deffaictes de verjus; et que vostre boullon soit blanc brun et lyant comme une soringue.
BROUET ROUSSET. Prenez tel grain comme vous vouldrez, et ongnons missiez par rouelles, et persil effueillié, et mettez souffrire en sain de lart, et puis pain et foyes, et coulez en boullon de beuf et en vin, et mettez boullir avec vostre grain, et puis affinez gingenbre, canelle, girofle, graine, fleur de canelle, et deffaictes de vertjus; et soit roux.
UNE VINAIGRETTE. Prenez la menue haste du porc, et mettez rostir, et ne la laissiez mie trop cuire; puis la decouppez, et ongnons par rouelles, et mettez souffrire en son saing ou en aultre dedans ung pot sur le charbon, et hochez le pot bien souvent; et, quant il sera bien souffrit, si y mettez boullon de beuf et du vin, et mettez boullir sur vostre viande; puis affinez graine de paradiz et ung pou de
saffren, et deffaictes de vinaigre, et mettez boullir tout emsemble; et se doibt lyer de luy mesmes et estre brunet.
GRANE DE MENUZ OYSEAULX ou telle viande comme vous vouldrez. Mettez souffrire en sain de lart très bien, puis prenez pain brulé, et deffaictes de boullon de beuf, coullez, et mettez avec vostre viande, puis affinez gingenbre, canelle, et ung pou de vertjus, et faictes boullir emsemble; et doibt
estre tendre et non pas trop lyant.
BLANC BROUET DE CHAPPONS. Cuis en vin et en eaue, puis despeciez par membres, et frisiez en sain de lart, et puis brayez amendes et des brahons de voz chappons, et des foyes, et deffaictes de vostre boullon, et mettez boullir sur vostre viande; puis prenez gingenbre, girofle, garingal, poivre long, grainne de paradiz, et deffaictes de vinaigre, et faictes bien boullir ensemble, et y fillez moyeulx d'oeufz bien batuz; et soit bien lyant.
BOUSSAC DE LIÈVRES OU DE CONNINS. Hallez les en broche ou sur le grail, puis les decouppez par membres, et frisiez en sain de lart; puis prenez pain brullé, du boullon du beuf, et y mettez du vin, et coullez, et faictes boullir ensemble, et puis prenez gingenbre, canelle, girofle, graine de paradiz, et deffaictez de vertjus; et soit brun noir et non pas trop lyant.
HOUDONS DE CHAPPONS. Cuisiez les en vin et en eaue, et despeciez par membres, et les friolez en sain de lart; et prenez ung pou de pain qui soit brullé, deffait de vostre boullon, et faictes boullir avec vostre viande, puis affinez gingenbre, canelle, girofle et grainne de paradiz, et deffaictes de vertjus; et ne soit mie trop lyant.
BROUET D'ALLEMAIGNE DE CHAIR, DE CONNINS ET DE POULLAILLE. Prenez vostre chair, et la despeciez, et la mettez souffrire en sain de lart, et de l'ongnon menu missié; puis affinez amendes grant foyson, et destrempez de vin et de boullon de beuf, puis faictes boullir avec vostre grain; puis
affinez gingenbre, canelle, girofle, grainne de paradiz, noiz muguetes, bien peu de saffran; et soit sur le jaune et lyant, deffait de verjus.
HOCHEPOT DE POULLAILLE. Prenez vostre poullaille et la despeciez par membres, et la mettez souffrire en sain de lart : puis prenez ung pou de pain brullé et des foyes de la poullaille, et deffaictes de vin et de boullon de beuf, et mettez boullir avec vostre grain; puis affinez gingembre, canelle, et grainne de paradiz, et deffaictes de vertjus; et doibt estre claret noir et non pas trop.
SOUSTIL BROUET D'ANGLETERRE. Prenez chastaignes cuites pellées, et moyeulx d'oeufz cuis en vin, un pou de faye de porc, et broyez tout ensemble, et destrempez d'un pou d'eaue tyède, puis coullez; affinez gingenbre, gyrofle et saffran pour donner coulleur, et faictez boullir ensemble.
BROUET DE VERJUS DE POULLAILLE OU DE TEL GRAIN COMME VOUS VOULDREZ. Cuisiez en vin, en eaue et en verjuz tellement que le goust du verjus passe tout l'autre, puis broyez gingenbre et des moyeulx d'oeufz tous cruz grant foison, et passez tout parmy l'estamine ensemble, et mettez boullir;
puis gectez sur vostre grain, quant il sera friolé, et mettez du lart, au cuire, pour luy donner goust.
BROUET VERTGAY. Cuisiez tel grain comme vous vouldrez en vin et en eaue et en boullon de beuf, et de lart pour luy donner goust, puis convient bien frioler vostre grain; puis affinez gingenbre, saffren, persil, ung pou de sauge qui veult, et des moyeulx d'oeufz tous cruz, et du pain tout passé parmy l'estamine, deffait de vostre boullon; et i fault ung pou de verjuz et de bon froumage qui veult.
RAPPÉ. Mettez vostre grain souffrire en sain de lart, puis prenez du pain, et mettez tremper en boullon de beuf, et passez parmy l'estamine et gectez sur vostre grain; puis affinez gingenbre, deffaictes de verjus et de vin, et mettez sur vostre grain; puis prenez de groiselles ou du verjus en
grain, et mettez dedans.
CIVÉ DE VEEL. Rosti en broche ou sur le greil sans trop laissier cuire, decouppez par pièces et mettez souffrire en sain, et couppez ongnons bien menuz, frire avec, puis prenez pain brullé deffait de vin et de boullon de beuf ou de purée de poys, et faictes boullir avec vostre grain; puis affinez gingenbre, canelle, girofle, grainne de paradiz, et saffran pour luy donner couleur, et le deffaictes de verjus
et de vinaigre; et soyt liant, et assez d'ongnons, et que le pain soit brun, et agu de vinaigre ef fort d'espices; et doibt estre jaunet.
CIVÉ DE LIÈVRE. Doibt estre noir, et le pain bien brullé pour luy donner couleur; et se fait de telles estoffes que celuy de veel; et ne fault point laver le lyèvre.
CIVÉ DE CONNINS. Doibt estre fort, et non mie si noir comme celuy de lyèvre, ne sy jaune comme celuy de veel, mais entre deux, et se fait de teles estoffes comme cellui de veel.
CY ENSUIVENT LES ROSTZ DE CHAIR
ROST DE PORC. Se mengue au verjus; et aucuns y mettent des aulx en la lechefricte avec le sain qui chiet du rost, des ongnons, du vin et du verjus, et en font saulse.
Aussi porc mis en pasté; se mengue au verjus.
VEAU. Fort pourboully et lardé; se mengue à la cameline.
Et en pasté, mettez-y de la pouldre d'espices, du lart et du saffren; et se mengue au verjus.
si cela vous convient, la suite au prochaine épisode... a vos com
ben...
J'ai rien contre l'ancien français, mais une traduction serait la bien venue =3
Et, si je peux me permettre, afin de pouvoir éventuellement tester plus facilement, une session de "remise en page", genre en enlevant les retours à la ligne intempestifs et en marquant les paragraphes, serait agréable :)
On est tous plus ou moins capable de le comprendre en faisant un gros efforts de réflection...
Mais faut admettre que ça limite l'emploie =3
Même avec de la réflexion pour moi le chaudun de porc et le Comminée de volaille ca reste plus qu'obscur ^^
Parfait =3
Le néophyte pourra se faire plaisir!
N'empêche... La tomate, un poison Oo
ca c'est des belles recettes claires et tout et tout :)
bon, va falloir en tester qques unes, maintenant ... :D
askavian wrote:
• la tomate (non consommé à l'époque médiévale car considéré comme poison);
.
...surtout pas connu avant son importation du mexique par les conquistador : première description en europe 1544.
concernant la croyance que son fruit est vénéneux, effectivement, et c'est la faute des anglais : http://fr.wikipedia.org/wiki/Tomate#Histoire
... mais heureusement l' Encyclopédie de Diderot et d'Alembertla réhabilite !
remise en page faite.
Pour le vieux français, chaque groupe n'a pas de magiciens, ou de sages capable de lire les langues anciennes ???
Bon ok je vais voir ce que je peux faire....